De groene lijstenmakerij
Een kort interview over Lakoi.
Lakoi: Een Lijst Voor Het Leven
Hoe Michael Aiello duurzaamheid tot de kern van zijn lijstenmakerij maakte
In een wereld waarin producten steeds vaker ontworpen worden om snel vervangen te worden, kiest Michael Aiello, oprichter van Lakoi, voor het tegenovergestelde. Zijn lijstenmakerij draait om kwaliteit, vakmanschap en vooral duurzaamheid. Waar veel mensen bij milieubewust ondernemen niet direct aan lijstenmakerijen denken, bewijst Lakoi dat er een wereld te winnen is.
Een wasmachine als eye-opener
Drie jaar geleden veranderde een alledaags gesprek Aiello’s kijk op zijn vak. “Een vriend vertelde me dat zijn twintig jaar oude wasmachine gerepareerd was en weer duizend wasbeurten mee kon. Toen besefte ik: vroeger werden producten gebouwd om een leven lang mee te gaan. Waarom zou dat nu anders moeten zijn?” Dat inzicht leidde tot een diepere reflectie op zijn eigen werk. “Elke lijst die ik maak, zou net zo’n duurzaam product moeten zijn. Vanaf dat moment ben ik echt de rabbit hole ingedoken.”
Lokaal hout en gerecyclede materialen
Lakoi gebruikt uitsluitend hout en karton uit Europa, voorzien van FSC- of PEFC-keurmerken. “Ik vraag mijn leveranciers precies waar hun materialen vandaan komen en ga daarover met ze in gesprek,” vertelt Aiello. Maar hij gaat nog een stap verder: “We zijn de enige lijstenmakerij in Nederland met lokaal karton – een feit én een grapje,” lacht hij. Ook de standaard wissellijsten komen uitsluitend uit Nederland of Duitsland.
Bovendien experimenteert Lakoi met innovatieve oplossingen, zoals zwarte verf gemaakt van luchtvervuiling. “En ik hoop in de toekomst ook witte verf te gebruiken die vervuiling uit de lucht absorbeert. Uiteindelijk wil ik alle kleuren op die manier maken.”
Restmateriaal minimaliseren
Een van de grootste duurzaamheidswinsten behaalde Aiello door zijn productieproces aan te passen. “Voorheen kochten we staven hout in en sneden daar lijsten uit, maar dat zorgde voor veel restafval. Nu laat ik mijn leverancier de lijsten direct op maat snijden, zodat reststukken beter benut worden.” Dit levert niet alleen minder verspilling op, maar zorgt er ook voor dat Aiello nooit te veel of verkeerd materiaal inkoopt.
Ook in de werkplaats wordt nagedacht over verspilling. “We snijden materialen zo efficiënt mogelijk en bewaren grotere reststukken voor toekomstige inlijstingen. Wat echt niet meer bruikbaar is, gaat direct de recycling in.” Zelfs kleine aanpassingen, zoals het uitschakelen van etalageverlichting, dragen bij aan een duurzamere bedrijfsvoering. “Op een avond liep ik langs de winkel en zag hoe fel het licht brandde. De volgende dag heb ik de lampen uitgezet. Soms is bewustwording de eerste stap.”
Kwaliteit versus fast fashion
De meeste klanten staan niet stil bij de herkomst van een lijst – totdat Aiello hen erop wijst. “Mensen herkennen het probleem wel. Iedereen heeft weleens een goedkoop lijstje van een grote keten gekocht dat binnen de kortste keren krom trekt of van de muur valt.” Volgens Aiello zijn die massaproducten de ‘fast fashion’ van de lijstenwereld: “Ze zijn gemaakt van plastic of geperst materiaal en bedoeld om weggegooid te worden.”
Bij Lakoi is dat anders. “Of een lijst nu 50 of 1000 euro kost, hij moet minstens een generatie meegaan. Dat is wat maatwerk betekent.”
Vooroplopen in een conservatieve sector
Aiello heeft niet het gevoel dat duurzaamheid binnen de lijstenmakerijbranche een prioriteit is. “Ik vermoed dat veel lijstenmakers wel materialen recyclen en streven naar kwaliteit, maar of ze dat ook actief communiceren? Dat weet ik niet.”
Zijn droom? Een volledige omslag in de industrie. “Een van de grootste uitdagingen is het beschermplastic dat we gebruiken om lijsten te vervoeren zonder krassen. Het is gerecycled, maar er moet een beter alternatief zijn. Ik heb een idee om dit probleem aan te pakken en hoop binnenkort een oplossing te vinden.”
Voor nu blijft Aiello zich richten op bewustwording. “Vroeger kochten mensen een Miele-wasmachine omdat ze wisten: dit ding gaat een leven lang mee. Dat gevoel wil ik terugbrengen bij lijsten. Je betaalt iets meer, maar dan heb je er nooit meer een nodig.”
Met die missie staat Lakoi niet alleen voor ambacht, maar ook voor een toekomst waarin vakmanschap en duurzaamheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.